Riktlinjer för kommunikation vid Rett syndrom
Nu finns den svenska översättningen av Riktlinjer för kommunikation vid Rett syndrom att ladda ner. Klicka på knappen längst ner på sidan för att ladda ner PDF-dokumentet.
Vad är riktlinjerna?
Riktlinjerna är utvecklade för föräldrar, assistenter, terapeuter och pedagoger. De lägger en grund för arbetet med att utveckla kommunikativa förmågor hos personer med Rett syndrom. Riktlinjerna ger en startpunkt för bedömning, intervention och långsiktigt arbete och kan sedan anpassas efter lokala och individuella behov.
Hur är de utvecklade?
Projektet har samlat kunskap om arbetssätt och erfarenheter från personer från många länder och koordinerades av en liten grupp internationella experter. Riktlinjerna är konsensusbaserade och utgår ifrån befintlig forskning, insamlade erfarenheter från familjer och terapeuter samt synpunkter från experter. Sammanlagt deltog 650 personer från 43 länder i projektet.
Projektet koordinerades av Rett Expertise Centre Netherlands-GKC och finansierades via HeART Grant från Rettsyndrome.org.
Medlemmarna i projektteamet var:
Gillian S. Townend, Rett Expertise Centre Netherlands-GKC, Maastricht University Medical Center, Maastricht, The Netherlands.
Theresa E. Bartolotta, Department of Speech-Language Pathology, School of Education, Monmouth University, NJ, USA.
Anna Urbanowicz, Social and Global Studies Centre, School of Global, Urban and Social Studies, RMIT University, Melbourne, Australia.
Helena Wandin, Swedish National Center for Rett Syndrome and Related Disorders, Frösön, Sweden, and Department of Public Health and Caring Sciences, Uppsala University, Uppsala, Sweden.
Leopold M. G. Curfs, Rett Expertise Centre Netherlands-GKC, Maastricht University Medical Center, Maastricht, The Netherlands.
Den engelska versionen och kontaktuppgifter till projektledare Gill Townend finns här.