Vi vet att bokläsning, boklyssning, bokprat ger ett rikare språk och ordförråd och vill verkligen betona hur viktigt det är att alla får chans att utveckla läsande och skrivande så långt det är möjligt.

Med det här inlägget vill vi också lyfta värdet av njutläsning oavsett om det gäller att läsa själv, lyssna till högläsning, bokprata eller lyssna på ljudbok. Många vi träffar på centret tycker mycket om att läsa böcker och med hjälp av teknik går det att själv styra mer över sin läsning, exempelvis via surfplatta eller ögonstyrd dator.

Här är några boktips som
vi hoppas kan inspirera till njutläsning:

Emma gillar “Märta börjar rida” och de andra Märta-böckerna av Erika Eklund Wilson. De är bra för att de handlar om hästar och är lätta att förstå!

Isak vill tipsa om böckerna om Bonden Blom. På bilden tittar han i boken: ”Hönan och ägget”. Han älskar djur och bonden Bloms böcker innehåller bilder på många olika sorters djur och Isak gillar att titta på bilderna, peka och härma djuren.

Alice vill tipsa om ”Torka aldrig tårar utan handskar“som hon lyssnat på därför att det är en lärorik bok, som visar från ett annat perspektiv där man inte är “accepterad” av samhället.

Tina, lärare och specialpedagog, Centrala elevhälsan i Malmö, vill tipsa om ”Mamma Mu gungar” för att boken har ett rikt språk: rim och olika roller man kan härma vid uppläsning. En barnbok men utan barnslig framtoning. Man kan anpassa nivån på boken efter eleven och ändå behålla den för alla, t ex berätta boken i en kortare version för dem som inte orkar så lång stund. Det finns mjuka dockor av flera av karaktärerna som kan användas tillsammans med bilder och inspelade ljudeffekter. Bokens illustrationer kan användas tillsammans med bilder och tecken för AKK (alternativ och kompletterande kommunikation). Lätt att väcka intresse och få med elever!